«Trygge relasjoner gir god utvikling»

Dette er barnehagens visjon og et overordnet mål for vårt arbeid. En trygg og god barndom er viktige minner for et hvert menneske. Vi som jobber i Rikeåsen Barnehage er opptatt av å gjøre vårt ytterste for at alle barn skal få muligheten til å skape et godt grunnlag for videre utvikling og læring i livet.

Visjonen hjelper oss å holde fokus ved det som er helt avgjørende for barnas muligheter for utvikling, trivsel og for å kunne tilpasse seg miljøet i barnehagen. Det at de voksne tar ansvar for å danne trygge relasjoner med barna er helt essensielt for dette. Å skape trygge relasjoner skjer ikke av seg selv. Den voksne må ha en væremåte og inneha kompetanse om hvordan de skal møte barna på deres behov. For at Rikeåsen Barnehage skal kunne gi et kvalitativt godt tilbud knyttet til utviklingsperspektivet, må de ansatte hele tiden være bevisste på betydningen av sin rolle.

Vi mener at de trygge relasjonene er forutsetninger for at barna skal ha noe utbytte av barnehagehverdagen. Først når tryggheten ligger til grunn, kan barna utvikle seg emosjonelt, språklig, sosialt og motorisk.