Mat og måltider

Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller, jf. Barnehageloven § 2. Vaner etableres tidlig, og vanene som etableres i barnehagealder kan vare livet ut.

Personalet skal ifølge Rammeplanen bidra til at barn tilegner seg gode vaner, holdninger og kunnskaper om kost, hygiene, aktivitet og hvile (Rammeplanen for barnehager, 2017).

Ved å legge til rette for utvikling av sunne matvaner og et variert kosthold hos barn kan man sikre behovet for næringsstoffer og danne grunnlag for god helse (Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen, 2018). Personalet må derfor kjenne og praktisere nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak som gjelder barn (Rammeplan for barnehagen, 2017).

I Rikeåsen barnehage serveres det varm lunsj tre dager i uken.

I tillegg til dette serveres det brødmat med variert pålegg og frukt eller grønnsaker til lunsj de resterende to dagene og til ettermiddagsmat hver dag. Brødmaten forberedes og serveres av de ansatte på avdelingene. Varmlunsjen planlegges og tilberedes av barnehagens egen mat- og kjøkkenansvarlig.

Barnehagen tar utgangspunkt i Helsedirektoratets kostholdsråd ved utarbeiding av menyer og ved servering av brødmat. Dette innebærer at barna får et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, magre meieriprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt, sukker og mettet fett (Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen, 2018).

Ved å servere varm lunsj i tillegg til brødmat sikrer barnehagen at barnas kost blir mer variert. På den måten lærer barna å like flere forskjellige smaker, lukter og konsistenser. I tillegg til dette varierer menyen for varm lunsj fra måned til måned.

Rammeplanen understreker videre at personalet skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barn. Dette bidrar Rikeåsen barnehage til ved å legge til rette for deltakelse i matlaging tre dager i uken i tillegg til at 4- åringene i barnehagen har egne Kokkespettgrupper. Det settes alltid av minst 30 minutter til måltidet slik at barna skal få ro og mulighet til å spise seg mette. Personalet i barnehagen fokuserer på at måltidet blir en arena for matglede, samtaler og fellesskapsfølelse.