«Det er meg det kommer an på»

Barnehagens pedagogiske grunnsyn og holdningsarbeid bygger på prosjektet «Det er meg det kommer an på» som ble gjennomført med hele personalgruppa i barnehagen i 2012.

Tema for prosjektet var sjiraffspråk. Sjiraffspråk er en betegnelse for ikkevoldskommunikasjon eller anerkjennende kommunikasjon. Kort fortalt dreier dette seg om å kommunisere med og oppnå kontakt med mennesker, uten å kritisere den andre.

I barnehagen skapes det kontinuerlig relasjoner menneskene imellom og det er de voksne som har ansvaret for å skape de gode relasjonene. Vi mener at ved bruk av sjiraffspråk øker det våre muligheter til å få kontakt på en god måte. I og med at det handler om å se bakenfor handlingene, og jakte på hva som egentlig er følelsen og behovet til barna, mener vi det medfører at barna føler seg forstått og sett på en god måte. Dette vil i tillegg redusere barnas opplevelse av å bli dømt eller vurdert. Hvis et barn har fått tildelt en «merkelapp» er det vanskelig å jobbe seg ut av den. Vi må vise at vi har troen på barna, for at de skal få troen på seg selv. Evnen til empati står sentralt i dette arbeidet, og vi mener at barn som blir møtt på en empatisk måte, selv vil utvikle evnen til å vise empati overfor andre.

Dette arbeidet krever mye av de voksne som jobber i barnehagen, og det blir viktig med reflekterende og bevisstgjørende arbeid i det daglige.